Ser man till hur företag inom försäljning – speciellt inom byggnadsbranschen – löser utrymmesfrågan så kommer det ofta att handla om en gemensam nämnare; nämligen entresolplan. Att använda sig av entresolplan ger nämligen ett företag ett utmärkt lagringsutrymme – utan att det inkräktar på det område man vill visa upp.
Säljer man exempelvis kakel – ja, då måste man som företagare dels ha plats för ett stort lager, man måste kunna visuellt visa upp lösningen för kaklet (det vill säga; man måste kunna visa ett kök eller ett badrum där kaklet i fråga satts upp) och dels så måste kassor samt ett kontor finnas. Det är sällan som ett företag kan erbjuda sina kunder en så pass stor lokal så att alla dessa komponenter ryms utan att de tar plats av varandra.
En stor lokal kostar mycket pengar och genom att istället använda sig av den självklarhet som entresolplan för med sig så löser man problemet på ett billigt och effektivt sätt. Vilken är då denna lösning och vad innebär entresolplan?
Jo, genom entresolplan så bygger man nämligen på höjden – via ställningar så kan man bygga en extra våning i en befintlig lokal och man kan därigenom maximera kapaciteten i lokalen i fråga. Denna butik vi hade som exempel kan genom entresolplan erbjuda sina kunder allt som rör deras försäljning av kakel – man får ett lager, man kan bygga showrooms och man har plats för både kassa samt ett kontor. Utan entresolplan så hade allting tvingats ned på marknivå, det hade blivit stökigt och helhetsintrycket hade blivit betydligt sämre.
Det här går att applicera till vilken bransch som helst också och tankegången är densamma som man ser användas inom stadsplanering – är utrymmet begränsat på marken så måste man använda höjden. En skyskrapa och entresolplan utgår således från samma grundidé.
Entresolplan för bilhandlare
Det som är bra gällande denna lösning är att man heller inte är begränsat av vikten på produkten man ska sälja. Om man som exempel på detta säger att de flesta bilhandlare använder sig av entresolplan så förstår man också hur pass stabila och hållbara de är. Kan man ställa ut bilar för försäljning på ett entresolplan – ja, då inser man också att dessa klarar av en stor tyngd.
Mobilitet breddar användningsområdena
En annan fördel är att man heller inte är bunden till denna lösning utan att man kan anpassa den efter sina egna behov. Som exempel på detta så kan vi säga att en berömd atelje i Stockholm ska ställa ut en konstnärs alster på ett vernissage. Denna konstnär är både erkänd och har en omfattande produktion – en kombination som gör att detta vernissage kommer att locka väldigt mycket besökare.
Då ateljen i fråga är relativt liten så överväger man till en början att hyra in sig i en större lokal – något som kostar mycket pengar och som dessutom tar bort en del av charmen. Lösningen faller istället på att man monterar entresolplan runt om i den befintliga lokalen och då man haft sitt vernissage så monterar man bara ner- och får entresolplanet i fråga hämtat från den firma man hyrt detta av.
Det här är alltså en lösning som passar i stort sätt alla branscher och områden och som verkligen kan bidra till större lönsamhet. Entresolplan är – precis som skyskrapan – något som kommer att bli vanligare i framtiden.